Loop na afloop van een etappe in de Tour de France rond de teambussen en je ziet de beste wielrenners ter wereld nog altijd de pedalen ronddraaien. Ook als ze net een etappe van meer dan 200 kilometer hebben afgelegd in de hitte en over hoge bergen.
Zoals deze donderdag, toen Sky-renner Chris Froome zijn gele trui tijdens de laatste honderden meters van de klim naar Peyragudes verloor aan de Italiaan Fabio Aru.
De laatste jaren hebben veel wielerploegen het “actieve herstel” op hometrainers ingevoerd voor hun renners. Het altijd vooruitstrevende Team Sky van Chris Froome was de eerste grote Tourploeg die zijn renners heel bewust een ‘cooldown’ liet doen na elke etappes en als snel volgden andere teams.
Renners ervaren volgens prestatiecoach Keith Flory van de Cannondale-ploeg meerdere voordelen van uittrappen na een zware koersdag.
Business Insider sprak met Flory over het fietsen ná de etappe. Dit had hij te zeggen.
"Het 'cooldown'-proces is al lang gemeengoed in de sportwereld, maar wordt in elke afzonderlijke sport anders toegepast", zegt Flory. "In het wielrennen is het uittrappen zeker niet nieuw of revolutionair, maar vaak gebeurde dat noodgedwongen."
"Renners moeten na de etappe meestal een aantal kilometers naar hun teambussen afleggen of als ze geluk hebben naar hun hotel. Daarmee doen ze al automatisch een 'cooldown', meestal onbewust. En zo komen we op het punt dat het uitermate belangrijk is alles te begrijpen en te analyseren wat er bij deze sport komt kijken."
"Ik weet niet of Sky de eerste ploeg was die een meer gestructureerde 'cooling down' heeft geïntroduceerd, maar ze voeren hun strategie na de koers in elk geval heel goed uit en maakte het ook zichtbaar voor iedereen", zegt Flory tegen Business Insider.
"Er is een aantal duidelijke voordelen van het gebruik van hometrainers om de 'cooling down' af te werken", vertelt Flory. "Ten eerste ben je er verzekerd van je hele uitrijplan te kunnen afwerken, zonder dat je wordt opgehouden."
"Als je in de Tour na afloop van een etappe de wegen vlakbij de finish gaat gebruiken dan is het erg onwaarschijnlijk dat je gewoon door kan rijden met al het publiek en alle wegafsluitingen. En door het bij de teambus te doen kunnen de renners ook het eten dat ze nodig hebben, direct na de race volgens plan tot zich nemen."
"Wat betreft de wetenschap achter de cooldown wordt het herstel door meerdere mechanismen in gang gezet", legt Flory uit. "De fysieke activiteit zorgt voor betere bloeddoorstroming dan bij passief herstel en dat zorgt weer voor versnelde afvoer van metabolische 'afvalproducten' zoals lactaat en het herstel van de zuurgraad in de spieren. En het zorgt voor een betere afvoer van de hitte van het lichaam.
"En bovenop het fysieke herstel geeft een 'cooldown' ook de mogelijkheid om mentaal te ontspannen van een stressvolle etappe en persoonlijk te reflecteren op de koers."
"Het toepassen van een gestructureerde 'cooldown' hangt ook heel erg van de omstandigheden af", zegt Flory. "Neem bijvoorbeeld een team dat het treintje vormt voor een sprinter. De sprinter zelf heeft een enorme inspanning gedaan vlak voor de finish. Voor hem en zijn ploeggenoten die hem tot in de laatste honderden meters hebben afgezet is een effectieve 'cooldown' van groot belang. Maar de renner die als eerste het treintje op gang moest brengen kon al vijf minuten of langer voor de finish beginnen aan zijn actieve herstel en rijdt dan nog eens pak 'm beet vijf minuten naar de teambus.
"Dus beslissen wie een complete 'cooldown' doet hangt heel erg af van de fysieke belasting in de finale van de etappe. Bij Cannondale-Drapac hebben we een protocol dat is gebaseerd op de inspanning tijdens het laatste gedeelte van de koers. Alle renners worden aangemoedigd uit te trappen, dus als ze bij de bus aankomen staan de hometrainers al klaar.
"De renners trappen zo'n 10 minuten los op ongeveer 150 watt. Als de 'cooldown' te zwaar is dan is het contraproductief en als het te licht is dan is de afvoer van afvalproducten niet zo optimaal als het zou kunnen zijn."